Avocatura de business se concentrează pe asistenţa juridică acordată de către avocați atât clienților, persoane juridice, care dețin o afacere, cât și clienților, persoane fizice, care doresc să înființeze o afacere. Activitatea avocatului de business implică cunoașterea de către acesta, pe lângă aspectele juridice pe care trebuie să le abordeze, și a obiectului de activitate al companiei pentru a putea oferi soluții juridice adaptate și eficiente. Dat fiind faptul că din ce în ce mai multe companii ajung să fie implicate în diverse litigii, cererea pe piața avocaturii de business a crescut, iar această ramură a practicii judiciare a devenit de actualitate. În cele ce urmează, enumerăm o serie de activități pe care un avocat specializat în domeniu le poate întreprinde pentru a vă ajuta afacerea să fie în conformitate cu legea.
ÎNFIINȚAREA FIRMEI
Avocatul de business oferă clienților săi consultanță juridică pentru a-i ghida în procesul de înființare a firmei și a conducerii afacerii lor. Esenţiale în acest proces sunt:
- Stabilirea structurii juridice optime afacerii: Avocatul evaluează care sunt nevoile afacerii și obiectivele acesteia pentru a recomanda clientului cea mai potrivită structură juridică, precum societate cu răspundere limitată, societate pe acțiuni, persoană fizică autorizată, microîntreprindere etc. De ce este atât de importantă alegerea formei de organizare a persoanei juridice este o întrebare pe care fiecare antreprenor care se află la început de drum ar trebui să și-o adreseze. Răspunsul stă în scopul pe care fiecare firmă îl urmărește, și anume obținerea de profit. Spre exemplu, fiecare formă de organizare a persoanei juridice are anumite implicații de natură fiscală care pot să fie sau nu profitabile în cazul dumneavoastră. Astfel, considerăm că este necesară analizarea fiecărei forme de organizare a persoanei juridice, cu avantajele și dezavantajele pe care le presupune, prin raportare la obiectul de activitate dorit, la nevoile și posibilitățile clientului.
- Efectuarea operațiunilor la Oficiul Registrului Comerțului Teritorial: Avocatul efectuează diferite operațiuni în numele și pe seama clientului, și anume verificarea și rezervarea denumirii, întocmirea dosarului necesar înființării firmei și depunerea documentelor. Mai mult, în cazul în care persoana juridică dorește să își schimbe obiectul de activitate, să își schimbe sediul, să își schimbe denumirea, să facă modificări în privința capitalului social, acolo unde este cazul, sau dorește efectuarea altor modificări legale trebuie să știe că toate aceste operațiuni se realizează prin modificarea unor documente statutare care vor trebui, ulterior, depuse la Registrul Comerțului Teritorial pentru a-și produce efectele.
PROCEDURI INTERNE ALE COMPANIEI
Printre cele mai importante activități pe care avocatul de business le poate întreprinde pentru o companie se enumeră și întocmirea procedurilor interne care sunt menite a asigura atât buna funcționare a afacerii clientului și protejarea intereselor companiei, cât și minimizarea riscurilor. Fără a ne limita, menționăm câteva proceduri care pot sau, în funcție de circumstanțe, trebuie să fie implementate la nivelul companiei, și anume:
Procedura privind prevenirea spălării banilor
Conform articolului 49 din Legea nr. 129 din 11 iulie 2019 pentru prevenirea și combaterea spălării banilor și finanțării terorismului (1) Constituie infracțiunea de spălare a banilor și se pedepsește cu închisoare de la 3 la 10 ani:
- schimbarea sau transferul de bunuri, cunoscând că provin din săvârșirea de infracțiuni, în scopul ascunderii sau al disimulării originii ilicite a acestor bunuri ori în scopul de a ajuta persoana care a săvârșit infracțiunea din care provin bunurile să se sustragă de la urmărire, judecată sau executarea pedepsei;
- ascunderea ori disimularea adevăratei naturi, a provenienței, a situării, a dispoziției, a circulației sau a proprietății bunurilor ori a drepturilor asupra acestora, cunoscând că bunurile provin din săvârșirea de infracțiuni;
- dobândirea, deținerea sau folosirea de bunuri de către o altă persoană decât subiectul activ al infracțiunii din care provin bunurile, cunoscând că acestea provin din săvârșirea de infracțiuni.
(2) Tentativa se pedepsește.
(2^1) Constituie circumstanță agravantă săvârșirea infracțiunii de spălare a banilor de către una dintre entitățile raportoare prevăzute la art. 5, în exercitarea activității sale profesionale.
Legea își propune să reglementeze și să prevină activitățile ilegale de spălare a banilor și de finanțare a terorismului prin instituirea unor obligații în sarcina așa-numitelor “entități raportoare”, spre exemplu de evaluare a riscului sau de cunoaștere a clientelei, care trebuie să fie transpuse în procedurile interne ale acestor entități. Printre cei vizați se enumeră și entitățile care desfășoară activități imobiliare, profesioniști în domeniul contabilității, auditului, consultanței fiscale, precum și alte persoane care, în calitate de profesionişti, comercializează bunuri, numai în măsura în care efectuează tranzacţii în numerar a căror limită minimă reprezintă echivalentul în lei a 10.000 euro, indiferent dacă tranzacţia se execută printr-o singură operaţiune sau prin mai multe operaţiuni care au o legătură între ele.
Procedura privind protecţia avertizorilor în interes public
Procedura avertizorilor în interes public, cunoscută și sub denumirea de „whistleblowing”, se referă la procesul prin care persoanele care au informații referitoare la încălcări ale legii, într-un context profesional, sunt protejate și încurajate să dezvăluie aceste informații autorităților competente sau altor entități desemnate, în conformitate cu prevederile legale aplicabile. Avocatul elaborează și redactează pentru clienții săi procedura internă de protecţie a avertizorilor în interes public, fiind obligat să se asigure că aceasta este în conformitate cu Legea nr. 361/2022 privind protecţia averizorilor în interes public care prevede, printre altele, obligativitatea implementării acestei proceduri de către persoanele juridice private care au între 50 și 249 de angajați.
NEGOCIEREA ÎN CONTRACTE. ÎNTOCMIRE SI REVIZUIRE.
În cadrul negocierilor contractelor comerciale, avocatul reprezintă interesele și obiectivele clientului său, asigurându-se că urmează a se încheia un contract avantajos pentru acesta. După ce sunt identificate prioritățile clientului, dar și riscurile pe care acesta este dispus să le suporte, avocatul va căuta soluții echitabile pentru a menține poziția părții pe care o sprijină. Cel mai important de menționat este faptul că avocatul este cel în măsură să depisteze eventualele clauze care ar putea duce la prejudicierea companiei. Pe baza negocierilor dintre parţi, avocatul întocmește contractul în acord cu voința părților, iar ulterior semnării, avocatul oferă consiliere și asistență clientului său în legătură cu implementarea și interpretarea acestuia. Acest lucru poate include gestionarea disputelor şi litigiilor, rezolvarea problemelor contractuale și adaptarea contractului la schimbările din mediul de afaceri.
ASPECTE DE DREPTUL MUNCII
Rolul avocatului de business se extinde şi asupra sferei dreptului muncii, acesta fiind competent în a gestiona relaţiile dintre angajaţi şi angajator. Este necesar ca fiecare companie să aibă un avocat care să redacteze şi să negocieze atât contractele individuale de muncă, cât şi contractul colectiv de muncă, astfel încât să fie respectate drepturile părţilor implicate. Mai mult de atât, avocatul este cel care este în măsură să apere interesele companiei prin acordarea de sfaturi privind clauze de neconcurenţă şi confidenţialitate, iar în caz de încălcare tot acesta este cel care apără interesele companiei în faţa instanţelor de judecată.
RECUPERAREA CREANȚELOR
Fiecare societate are furnizori și clienți. Atât în cazul în care furnizorul nu își prestează serviciile, cât și în cazul în care clienții nu își achită datoriile, activitatea societății are foarte mult de suferit.
- În cazul în care un client nu își achită datoriile constând în sume de bani, pentru recuperarea creanțelor, există posibilitatea fie de a urma procedura specială a ordonanței de plată, fie de a urma procedura de drept comun. În funcție de situația în care vă aflați, un avocat de business vă poate ghida în alegerea celei mai bune soluții.
- În cazul în care furnizorii nu își execută obligațiile, avocatul de business vă poate îndruma în cadrul procedurii de drept comun aplicabile.
- În ambele cazuri însă, ar fi bine să se încerce o înțelegere amiabilă, o negociere pe care o persoană cu experiență, spre exemplu un avocat, o poate conduce. În acest fel se evită cheltuielile suplimentare pe care le presupune un litigiu.
Prin prisma activităților desfășurate de avocații de business, aceștia pot fi considerați parteneri esențiali în eforturile companiilor de a-și atinge obiectivele. De menționat este faptul că pe lângă activitățile mai sus-menționate, companiile sunt îndrumate de către avocați în toate ariile de activitate ale acestora. Astfel, companiile ar trebui să înțeleagă rolul vital al avocatului de business și să apeleze la acesta cu încredere. Vă comunicăm faptul că prezentul articol relevă operațiunile întreprinse de către avocați, într-un mod succint, urmând ca în perioada următoare să revenim, detaliat, cu privire la fiecare dintre acestea.