Anul trecut, in România, s-au inregistrat peste 27.000 de accidente rutiere cu morți sau raniți, cu 3.000 mai multe decât in 2015. Din pacate pentru noi, in ultimii șase ani, numarul evenimentelor grave crește constant.
In 2016, peste 1.900 de oameni au murit in accidentele produse in România, conform datelor facute publice de Uniunea Naționala a Societaților de Asigurare și Reasigurare din România.
Anul acesta, la data de 12.07.2017, a intrat in vigoare Legea nr. 132 din 31.05.2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie, act normativ care reglementeaza conditiile si procedura acordarii despagubirilor.
Cei care ajung sa fie victime ale accidentelor rutiere sau familiile celor care isi pierd viata in accidentele rutiere pot fi despagubite de companiile de asigurari.
Victimele accidentelor rutiere sau rudele acestora au dreptul la despagubiri de pana la 1.000.000 euro, insa majoritatea companiilor de asigurari fac tot posibilul sa evite plata integrala a daunelor.
Asigurarea RCA acopera daunele provocate de un accident produs prin intermediul unui vehicul asigurat RCA, catre o parte terța. Fara a se depasi limitele de despagubire prevazute in contractul de asigurare RCA, in conditiile in care evenimentul asigurat s-a produs in perioada de valabilitate a politei de asigurare RCA, se acorda despagubiri, in forma baneasca, pentru:
a) vatamari corporale sau deces, inclusiv pentru prejudicii fara caracter patrimonial;
b) prejudicii materiale, inclusiv costuri de radiere si inmatriculare, costuri cu taxe de timbru, cheltuieli cu limitarea prejudiciului, dovedite cu acte, cheltuieli aferente diminuarii valorii vehiculului dupa reparatii, dovedite cu acte sau expertiza;
c) prejudicii reprezentând consecinta lipsei de folosinta a vehiculului avariat, inclusiv inlocuirea temporara a vehiculului, pe baza optiunii persoanei prejudiciate;
d) cheltuieli de judecata efectuate de catre persoana prejudiciata sau cheltuieli aferente in cazul solutionarii alternative a litigiului daca solutia este favorabila persoanei prejudiciate;
e) cheltuielile legate de transportul vehiculului avariat, apartinând tertului pagubit, de la locul accidentului la locatia in care se gaseste centrul de constatare daune, la unitatea reparatoare aleasa de pagubit in vederea repararii vehiculului, cel/cea mai apropiat/apropiata de locul producerii accidentului sau de domiciliul persoanei prejudiciate, dupa caz, daca respectivul vehicul nu se mai poate deplasa prin mijloace proprii, iar asiguratorul nu asigura transportul.
Limitele de despagubire stabilite prin legislatia in vigoare, pentru prejudicii produse tertelor persoane prin accidente de vehicule si de tramvaie sunt urmatoarele:
a) pentru prejudicii materiale produse in unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor prejudiciate, limita de despagubire se stabileste, pentru accidente, la un nivel de 1.000.000 euro, echivalent in lei la cursul de schimb al pietei valutare la data producerii accidentului, comunicat de Banca Nationala a României;
b) pentru vatamari corporale si decese, inclusiv pentru prejudicii fara caracter patrimonial produse in unul si acelasi accident, indiferent de numarul persoanelor prejudiciate, limita de despagubire se stabileste, pentru accidente, la un nivel de 5.000.000 euro, echivalent in lei la cursul de schimb al pietei valutare la data producerii accidentului, comunicat de Banca Nationala a României.
In ceea ce priveste stabilirea daunelor materiale, despagubirile se stabilesc pe baza preturilor de referinta pe piata la data producerii riscului asigurat, calculate intr-un sistem de evaluare specializat, precum si pe baza materialului probator administrat, de cele mai multe ori, in fata instantelor de judecata – inscrisuri, expertiza, testimoniale, etc.
In legatura cu natura daunelor morale, asa cum se desprinde din literatura juridica si din practica judiciara, acestea, in principiu, nu se concretizeaza intr-o stare de fapt, ci se mentin la nivelul trairilor psihice, iar evaluarea acestora, chiar atunci când existenta lor este evidenta, de regula nu se poate face prin folosirea unor criterii obiective, dauna morala fiind extranee realitatilor materiale si intinderea ei nu poate fi determinata decât prin aprecieri, desigur nu arbitrar si nu prin operare cu criterii precise, ci doar pe baza unor aprecieri subiective in care rolul hotarâtor il are posibilitatea de orientare a instantei in cunoasterea sufletului uman si a reactiilor sale.
Tot sub acest aspect, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a stabilit in cauza Tolstoy Miloslovsky c. Regatul Unit, ca despagubirile trebuie sa prezinte un raport rezonabil de proportionalitate cu atingerea adusa, având in vedere, totodata, gradul de lezare a valorilor sociale ocrotite, intensitatea si gravitatea atingerii adusa acestora.
Practica judiciara releva ca multe instante inteleg sa acorde compensatii banesti pentru prejudiciile morale cauzate prin fapte ilicite, solutiile pronuntate, prezentând un deosebit interes sub aspectul analizei elementelor care se cer a fi intrunite pentru angajarea raspunderii civile delictuale si a criteriile de acordare a despagubirilor pentru prejudiciul moral suferit de victima unui accident de circulatie.
Spre exemplu, intr-o speta solutionata de Judecatoria Resita, instanta a statuat ca „singura concluzie in acord cu practica CEDO, care a facut o serie de aprecieri notabile in ceea ce priveste proba prejudiciului moral, este in sensul ca proba faptei ilicite este suficienta, urmând ca prejudiciul si raportul de cauzalitate sa fie prezumate, instantele urmând sa deduca producerea prejudiciului moral din simpla existenta a faptei ilicite de natura sa produca un asemenea prejudiciu”.
Tot cu titlu de exemplu, poate fi mentionata si Decizia nr.1664 pronuntata de catre Inalta Curte de Casatiei si Justitie – Sectia penala, la data de 26.04.2011, hotarare prin care, pentru acordarea daunelor morale s-au valorificat criterii precum importanta valorilor sociale lezate, repercursiunile asupra vietii sociale a victimei sau restrangerea posibilitatilor de viata.
Va vom consilia in vederea intocmirii dosarului de dauna ce trebuie prezentat companiei de asigurari si va reprezentam atat in fata companiei de asigurari, cat si in fata organelor de cercetare penala si instantei de judecata.
Onorariul se achita doar la finalul procesului de despagubire , dupa ce banii au intrat in contul dvs.
SPRE VERIFICAREA STAGIUL DE SERVICII JURIDICE,IN DIVERSE DESPĂGUBIRI AS FI ONORAT SA LUCREZ CU DUMNEAVOASTRĂ IN COLABORARE PARTENERIAT.SI EU PRESTEZ SERVICII JURIDICE SI FISCALE EURO TAX RO RECUPERARE TAXE ȘI IMPOZITE STRĂINĂTATE UE ȘI BIROUL EUROPEAN DE REPREZENTARE DESPĂGUBIRI COD RUTIER